
Eszményi táj
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1511-1513 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, fa |
Méret | 92 × 78 × 3,9 cm (parkettával és szélső toldásokkal) |
Leltári szám | 46 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
A festmény a szakirodalomban gyakran mint Krisztus siratása szerepel, noha a siratás elmaradhatatlan szereplői közül Mária és János evangélista nincsenek rajta. A halott Krisztust itt Arimathiai József tartja, jobb oldalt Nikodémusz áll kenőcsös tégellyel a kezében, Mária Magdolna meg gyengéden fogja Jézus balját, és a szög ütötte sebhez hajol. A keresztről való levétel után és a sírba tétel előtt játszódik a cselekmény: a három szereplő Krisztus holttestének bebalzsamozására készül. Az 1510-es évek elején festett kép bal sarkában papírlapon, vagyis cartellinón a romagnai művész latinul írt szignatúráját olvashatjuk: Hieronymus De Marchesys De Cotignola Faciebat. Mai szemmel a szerzőségnek ez a néző figyelmét határozottan magára vonó feltüntetése azért tűnhet különösnek, mert a kompozíciónak könnyen azonosítható előképe van: a velencei quattrocento vezető mesterének, Giovanni Bellininek az 1470-es évek első felében készült képe, amely eredetileg, mint oromzati tábla a pesarói San Francesco templom oltárképéhez tartozott, de ma a vatikáni képtárban látható. Bellini enyhe alulnézetben mutatja be a jelenetet, drámai, monumentális hatással. Nagyjából négy évtizeddel később a cotignolai mester Bellini lényegre törő előadásmódját meg sem kíséreli követni, az alulnézetet elhagyva, a felhős ég helyére sziklakulisszát téve, rajzos modorban, részletek bőségével viszi színre a jelenetet. A jelentéssel és jelentőséggel teli drámát szelíd szomorúságtól áthatott elbeszélés váltja fel.
©Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 412-413. o.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 72. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.