
Szent Sebestyén vértanúsága
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1480–1490 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | tempera, olaj, arany, fa |
Méret | 64,7 × 49,3 cm |
Leltári szám | 65 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XII. terem |
A passió-jelenetet inkább elégikus, mint drámai hangulatban színre vivő festmény Bergognone viszonylag korai, legkésőbb az 1480-as évek közepén készült műve. A viszonylagosságot fontos hangsúlyozni, mert 1488-ban, amikor neve először jelenik meg a paviai Certosa dekorálására vonatkozó dokumentumokban, a lombard mester már 35 esztendős, tehát legalább másfél évtizednyi munkásság áll a háta mögött. Erről a másfél évtizedről pedig csak feltételezéseink vannak. Az viszont bizonyos, hogy a festőt ért németalföldi hatás egyetlen más művén sem mutatható ki oly egyértelműen, mint ezen a magánájtatossági képen. Különösen a halott Krisztus törékeny, filigrán testét nézve, de a többi szereplő lágyan hajladozó testtartását, vagy a részletek aprólékos kidolgozását is megfigyelve válik érthetővé, ennek a képnek az elemzésekor miért fordul elő sűrűn Rogier van der Weyden nevének említése. A gazdag ornamentikában már a lombard gótika továbbélése is szerepet játszik. Elementáris díszítő hajlam mutatkozik meg a kagylóarany kiterjedt és rafinált használatában. A háttérbeli felhőkön aranyszín jeleníti meg az alkonyi fényt, arany világítja meg a tágas tér köré épült város épületeit, és arany csillan a fákon, a sziklás hegyoldalon, János és Magdolna haján, a dicsfényeken, valamint a kanyargó ruhaszegélyek hímzett mintáin. A drapériák szintén dekoratív hatású megformálása, főleg Szent János köpenyének pergamenszerűen töredezett redőzése a kortárs lombard domborművek Bergognonéra tett hatásáról tanúskodik.
©Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 86-87. o., 57.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 15. o.
Sallay, Dóra – Tátrai, Vilmos – Vécsey, Axel (eds.), Botticelli to Titian: Two Centuries of Italian Masterpieces, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2009, 226-227. o., 50. sz. (Villata, Edoardo).
Sallay, Dóra – Tátrai, Vilmos – Vécsey, Axel (eds.), Botticellitől Tizianóig: az itáliai festészet két évszázadának remekművei, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2009, 226-227. o., 50. sz. (Villata, Edoardo).
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.