
Barlangban fürdőző nimfák
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | németalföldi |
Készítés ideje | 1538–1542 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, tölgyfa |
Méret | 78,5 × 67,5 cm |
Leltári szám | 4936 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | A műtárgy megtekinthető az állandó kiállításban |
A haarlemi Maerten van Heemskerck közvetlen tapasztalatokat szerzett az ókori római és kortárs itáliai művészetről, amikor 1532-36 között Rómában tartózkodott. Ebben a szobrászian masszív figurákból álló, monumentalitásra törő nagyalakos kompozíciójában sem nehéz felfedezni a toszkán-római inspirációt. Heemskerck nyitottan, befogadásra készen reagált a sajátjáétól eltérő képi kultúrára, a Siratás mégis arra példa, hogy művészete mélyen gyökerezett a hazai, holland talajban. Heemskerck képszerkesztése inkább nehéz kőtömbök egymásra görgetése, mint részek és egész hellén-latin szellemű összehangolása. Az ólomnehéz holttest csupa ín és csont, az arcokon meg a legcsekélyebb nyoma sincs bármilyen itáliai szépségideálnak: duzzadt szemhéjakat, széles pofacsontokat, hegyes állakat, lapított orrokat látunk. A belső kontúrok útját követve, akárha labirintusba kerülnénk, a drapériák úgy gyűrődnek, mintha soha többé ki nem simulhatnának, fény és árnyék a forma minden vájatán és domborulatán keményen ütközik egymással, a kövön heverő göcsörtös töviskorona meg a végletes formabonyolításra mutat ritka, bizarr példát. A németalföldi mester nem tud ellenállni a számtalan apró tény csábításának, szenvedélyesen gyúrja, kalapálja és cizellálja az anyagot, a földtől el nem szakadna. Valamikor a klasszikus eszmény és a háromszög-kompozíció bűvöletében öt háttérbeli szereplő arcát átfestették, amelyek így csak a 2007-ben elvégzett restaurálás után váltak újra láthatóvá.
© Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 305. o., 189.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.