
Igazságügyi palota, Chandigarh, India
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 2014 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | fluoreszcens akril festék, Roll-A-Tex |
Méret | képméret: 215,4 × 179 × 9,5 cm |
Leltári szám | 2016.1.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Peter Halley az amerikai neo-geo kiemelkedő alkotója. Művészetében a színmező festészet (Barnett Newman) és a festészet utáni absztrakció (Frank Stella, Kenneth Noland) fenséges hagyományait gondolja tovább a kortárs vizuális kultúra és az (ipari) design összefüggésében. A Blind Pass [Vak hágó] című festmény egy nagyobb sorozat formavariációja. A festményen Halley ikonográfiájának alapsémái megtalálhatók: a talajként leolvasható sávszekvenciák, a redukált tájra utaló színmezők (fekete, „éjszakai” égbolt, szögletes épület), a börtönablakszerű nyílások, a fluoreszcens felületek és csatornanyílásszerű sávrendszerek. A sötét, éjszakai színek és a fény–árnyék játékok, amint erre Halley utal, távolról megidézik a metafizikus festészet tendenciáit, mintha Halley designelemek együtteseként mutatná fel a metafizika és a metafizikus festészet alkonyát, illetve az ehhez köthető festészettörténeti és teoretikus dilemmákat.
Fehér Dávid
Ruttkay, Helga (ed.), Múzeumi Kalauz: Magyar Nemzeti Galéria, A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai, Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2018, 279. o.
Radványi, Orsolya (ed.), Remekművek: Magyar Nemzeti Galéria, A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai 2020/5, Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2020, 154. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.