Férfiképmás
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1450-es évek vége |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | tempera, fa |
Méret | 74,1 × 50,4 cm |
Leltári szám | 1030 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
A keresztény művészet egyik leggyakoribb témáját ábrázoló képen két szokatlan sajátosság is feltűnik: az egyik Mária ruhájának és köpenyének a színe, amely nem a vörös és a kék hagyományos együttese, a másik az a széles, sötét szalag, amely Jézus testére fonódik. Az utóbbiról 2014-ben írta meg egy olasz kutató, hogy karmelita megrendelésre lehet belőle következtetni. Egy legenda szerint ugyanis a 13. század közepe táján Szűz Mária megjelent a karmelita rend generálisa előtt, és átadott neki egy skapulárét azzal az ígérettel, hogy az ezt viselő és jámbor életet élő rendtagok elkerülhetik a pokol tüzét.
A kép festőjéről számos ferrarai dokumentum tesz említést, de mindössze három művét ismerjük, azok közül is a padovai Eremitani templom Ovetari kápolnájának freskója a második világháborúban elpusztult. A kápolna többi freskója Andrea Mantegna műve, akinek szobrászias festésmódja erősen hatott Bono da Ferrara stílusának alakulására. Ennél is jelentősebben befolyásolta azonban a mestert Piero della Francesca. A toszkánai korareneszánsz e vezető egyéniségének stílusára ismerünk rá a világos, mintegy hajnali fényben fürdő színekben, a plasztikus formák geometrizáló egyszerűsítésében és a képtér világos tagolásában. A térmélység érzékeltetésében fontos szerepet kap az antik levéldíszes mellvéd, amellyel a korszak portréművészetében is gyakran találkozunk. Mindemellett Jézus testének belső rajzolata annyira bizáncias, hogy akár tartalmi indítékú, tudatos archaizálásra is gondolhatunk.
©Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 85. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.