Ha különböző kultúrák legendáit, vallását tanulmányozza az ember, elég gyakran találkozik testvérek közötti irigységgel. Az emberi civilizáció egyik legősibb ösztöne brutális következményekkel járhat, ha hagyja az ember, hogy eluralkodjon rajta. A zsidó-keresztény kultúrkör legismertebb példája erre Káin és Ábel története. A fontanarosai mester képét feszélyezően borús hangulat hatja át. A szinte természetellenesen kontraszos tájban játszódó jelenetben a szülők gyásza és a tett keserűsége adja meg a kép atmoszféráját. Szemlélése közben feltehetjük magunknak a kérdést: Mihez vezet a testvéri irigység? Ki a valódi áldozat?
János evangéliumában visszautal Káin történetére: „Mert az az üzenet, amelyet kezdettől fogva hallottatok, hogy szeressük egymást. Nem úgy, mint Kain, aki a gonosztól volt, és megölte testvérét. S miért ölte meg? Azért, mert az ő tettei gonoszak voltak, a testvérének tettei pedig igazak. Ne csodálkozzatok, testvérek, ha a világ gyűlöl titeket. Mi tudjuk, hogy a halálból átmentünk az életre, mert szeretjük testvéreinket. Aki nem szeret, az a halálban marad. Mindaz, aki gyűlöli testvérét, gyilkos. És jól tudjátok, hogy egy gyilkosnak sincs örök élete, amely megmaradna benne. Abból ismertük meg a szeretetet, hogy ő életét adta értünk, tehát nekünk is életünket kell adnunk testvéreinkért. Aki birtokolja a világ javait, és szűkölködni látja testvérét, de a szívét elzárja előle, hogyan marad meg abban az Isten szeretete? Gyermekeim! Ne szeressünk szóval, se nyelvvel, hanem tettel és igazsággal!”