A bor jótékony és kevésbé jótékony hatásait mi is jól ismerjük. Dionüszosz jelenvalóságát az ókoriak is különösen a lakoma világában tapasztalták meg. A szümposzion szó szerint ’közös borozás’-t jelent, ám egy ilyen esemény a gondűzés sokféle formájára adott alkalmat: a mértéktelen mulatozás, az élvhajhász kicsapongás egyáltalán nem volt kényszerű, állandó eleme a szórakozásnak, beszélgetésnek, ünneplésnek.
A mai borospoharaknak számos változatát használták: a legnépszerűbb edénytípus a külix volt, de ezt a célt szolgálta a rhüton és a kantharosz is. Az itt látható külix a szemes csészék ékes példája. Nevük onnan ered, hogy az edényfülek mellé egy-egy szemet festettek, a tárgyat tehát emberi vonással, tekintettel ruházták föl. Amikor a lakoma résztvevője a szájához emelte az edényt, a váza szemében Dionüszosz pillantását is megérezhette. A csészére festett kép is szorosan az istenhez kapcsolódik: egyik oldalán bakkhánsnő látható, a másikon pedig Héraklész, a legnagyobb görög hős. Ez alkalommal ő is elengedi magát: köpenyét levetve, baljára támaszkodva pihen és éppen szküphoszból iszik – miként a lakoma vendége a külixből.
Athéni vörösalakos külix (ivócsésze). Andokidész-festő, Kr. e. 520 körül