Titkos segédeszközök nyomában
Az utolsó állomás felé sétálva álljunk meg egy pillanatra a 2. emeleti kiállítótérben Liotard lenyűgöző trompe l’œil festménye előtt is!
A látott világ minél pontosabb ábrázolásához a festők a 17. századtól már camera obscurát (lyukkamerát) is használtak. A fényképezőgép ősének tartott camera obscura egy sötét doboz vagy szoba, melybe a fény csak egy apró lyukon jut be. A lyukkal szemközti oldalon fordított állású, színes kép rajzolódik ki, melyet a művészek alaposan megfigyelhetettek, hogy aztán szinte fényképszerű pontossággal képezzék le a lefesteni kívánt témát. A 18. században alkotó, velencei Canaletto is „mesterséges szem”-ként használta ezt az optikai eszközt művészetének tökéletesítésére. Először a kamerán keresztül megjelenő éles képen tanulmányozta az épületek, utcák, kanálisok részleteit, majd megfestette azokat.
Hajoljon közel és figyelje meg a segédeszköz használatára utaló jeleket! A festő a tárgyak felületén megcsillanó fényt apró fehér pontokkal jeleníti meg, melyet szabad szemmel nem, csak a camera obscurán keresztül érzékelünk így.