Kezdjük az elejéről, és nézzük meg ezt az egyiptomi koporsótöredéket a Kr.e. 10. századból!
A koporsótöredék az Ég és a Föld kettéválasztását ábrázolja, vagyis a héliopoliszi teremtésmítosz egyik eseményét. Eszerint az első teremtő isten, Atum-Ré gyermekét Sut látjuk, amint a feje fölé emeli az égboltot, aki nem más, mint a lánya, Nut istennő. Alattuk Nut testvére Geb, a föld istene fekszik. Így a föld lett a növények, állatok, emberek birodalma, míg az isten karjai által tartott égbolt – az „égi Nílus” – lett az a hely, amelyet a napisten bárkája szel át nap mint nap keletről nyugatra.
A festménytöredék első pillantásra naiv, egyszerű ábrázolásnak tűnik, pedig az ókori Egyiptomban egy-egy festmény szigorú szabályok szerint épült fel. Minden tárgy és élőlény részeit a legjellemzőbb nézetből (a legnagyobb felület alapján) ábrázolták. Figyeljük meg Sut vagy a fekvő Geb alakját: lábaikat oldalnézetből látjuk, csípőjük ¾ profilból látszik, karjuk és arcuk megint oldalnézetben, szemük, válluk, törzsük pedig elölnézetben látható. Szabályokhoz kötötték a színek használatát is (a férfiak bőre barnásvörös, a nőké világosbarna és rózsaszín), az Újbirodalomban pedig az alakok méretét is: a figura jelentőségétől függött a méret. Az egyiptomiak nem azt ábrázolták amit láttak – nem a látvány után festettek –, hanem amit tudtak. Csekély érdeklődést mutattak a tér és a mélység realisztikus ábrázolása iránt. A mélységet gyakran egymást takaró formák sejtetik. A teret síkokra bontották, és mivel nem az adott látvány megragadására törekedtek, ezért a perspektivikus ábrázolás problematikája ebben a korszakban még fel sem merült.